12 Απριλίου 2007

Το πλοίο της ανυπαρξίας

Το ατύχημα του κρουαζιερόπλοιου Sea Diamond στη Σαντορίνη και η βύθισή του δημιουργεί τόσα πολλά ερωτηματικά, που στην πραγματικότητα θα μείνουν αναπάντητα κάτω από το βάρος του –πιο πιθανού σεναρίου- πνιγμού δύο ανθρώπων. Πέρα από το δυσβάσταχτο ανθρώπινο κόστος καταρρέει και ο μύθος περί ασφαλών περιηγήσεων με κρουαζιερόπλοιο. Η κατάρρευση δε, έγινε με τον πιο παταγώδη τρόπο, μέσα στα νερά της Καλντέρας. Το υπέροχο, αλλά τόσο τρομακτικό τοπίο, έδεσε με το φόβο των τουριστών και με την ανυπαρξία μηχανισμού αντιμετώπισης τέτοιων περιστατικών. Σε μια χώρα όπου οι κρατούντες υπερηφανεύονται για το θαλάσσιο στόλο και την πολυθρύλητη μεν, αμφισβητούμενη δε, επάρκεια ασφαλιστικών δικλείδων, έρχεται το ναυάγιο να βάλει ταφόπλακα στα υπέροχα αλλά στομφώδη λόγια. Η πραγματικότητα είναι η εξής: ακραίος ανταγωνισμός των εταιριών, χαριστικές ρυθμίσεις, ανυπαρξία δυνατότητας υποδοχής και ασφάλειας των λιμανιών.

Είναι αναγκαίο παρά ποτέ να εξεταστούν σοβαρά οι δυνατότητες υποδοχής των λιμανιών για τέτοια κρουαζιερόπλοια, να δοθεί ο απαραίτητος τεχνολογικός εξοπλισμός σε όλα τα λιμεναρχεία, να υπάρξουν έλεγχοι ως προς την προσέγγιση των πλοίων στις αποβάθρες.

Είναι περιττό να πούμε ότι η περιβαλλοντική βόμβα που βρίσκεται στα βάθη της Καλντέρας απειλεί με αφανισμό το οικοσύστημα της Σαντορίνης. Απειλεί με αφανισμό τον τουρισμό και την οικονομία του νησιού. Γιατί ένας τουρίστας μπορεί να ανεχθεί όλες τις ιδιοτροπίες του οικοδεσπότη του. Αυτό που δεν θα μπορέσει ποτέ να δεχθεί είναι η καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος από την αμέλεια των ιθυνόντων.

Η κυβέρνηση απλώς απειλεί με πρόστιμο την εταιρεία. Αυτό που δεν μπορεί να καταλάβει είναι ότι η εταιρεία έχει την άμεση ευθύνη αποκατάστασης του περιβάλλοντος όπως ήταν πριν το ατύχημα. Όλο το κόστος, σύμφωνα με τις σύγχρονες περιβαλλοντικές πρακτικές, πρέπει να το επωμιστεί η ίδια.

Τίθεται πλέον επί τάπητος το ζήτημα που έθεσαν πολλές περιβαλλοντικές οργανώσεις, αλλά και πολιτικοί φορείς , που έχει σχέση με τον αγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη. Η διέλευση τανκερς θα αυξηθεί. Ο κίνδυνος θα μεγιστοποιηθεί. Δεν είναι δυνατόν να οραματιζόμαστε τη μελλοντική Ελλάδα κάτω από πετρελαιοκηλίδες και τόνους μαζούτ. Είναι επιτακτική η επανεξέταση των εφαρμοζόμενων πολιτικών.

6 σχόλια:

ο δείμος του πολίτη είπε...

Δεν μπορεί η κυβέρνηση να το καταλάβει ή δεν θέλει; Από την άλλη, να θυμίσω ότι γνωρίζει πολύ καλά ότι θα αυξηθούν και τα τάνκερς αφού το έθεσε ως θετικό στοιχείο της όλης "ανάπτυξης". Τώρα για τη μόλυνση τι να πούμε και μάλιστα σε μία ζεστή (με τόσους οργανισμούς και σπάνια ζώα θάλασσα) και μάλιστα κλειστή.

ΤΑΣΟΣ είπε...

Η κυβέρνηση απλώς απειλεί με πρόστιμο την εταιρεία??

Δεν πληρώνει κανένας. Με προσφυγές και ενδεχόμενες παραλείψεις στη διαδικασία επιβολής των προστίμων καταφέρνουν να τα ακυρώσουν η στη χειρότερη περίπτωση να καταβάλουν συμβολικό ποσό σε σχέση με τον κύκλο εργασίών τους.

Η κυβέρνηση περιμενει το πέρασμα του χρόνου. Τότέ όλα θα έχουν ξεχαστεί όπως τα ομόλογα, οι υποκλοπές, οι γαλακτοβιομηχανιες κ. άλ.


Πολύ καλό post

ΥΓ Μόλυνση είναι μορφή ρύπανσης που προκαλείται απο μικροοοργανισμούς (πιθανόν και παθογόνους)
Το μαζούτ ρυπαίνει

Ανώνυμος είπε...

Το δυστύχημα είναι πως όλοι, κόμματα και media, επιδείξανε ένα οξύτατο οικολογικό έλλειμμα. Επί μέρες το οικολογικό ζήτημα απλά δεν αναφερόταν και όταν άρχισε να κερδίζει λίγη δημοσιότητα, ήταν απλώς επειδή τέθηκε το θέμα της τουριστικής (οικονομικής) υποβάθμισης του νησιού... Κερασάκι στην τούρτα η δήλωση Κεφαλογιάννη, ότι για τη βύθιση υπεύθυνη είναι η εταιρεία! Τι να λέμε τώρα... Ή, μάλλον, για να λέμε και του στραβού το δίκαιο: η μόνη δήλωση που έδειχνε ευαισθησία για το θέμα ήταν μια του Μιχάλη Παπαγιαννάκη -φέξε μου και γλύστρησα, δηλαδή...

ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΙΧΑΛΑΚΗΣ είπε...

Δήμο έχει επικρατήσει εδώ και χρόνια η έννοια της ανάπτυξης να είναι συνυφασμένη με οικονομικά και μόνο μεγέθη. Δυστυχώς.

Τάσο, συμφωνώ για την παρατήρηση περί μόλυνσης και ρύπανσης. Γράφτηκε εκ παραδρομής. Πάντως εγώ έθιξα τη μοναδική κίνηση της κυβέρνησης που είχε να κάνει με την απειλή. Τώρα το τι συμβαίνει μετά όλοι το γνωρίζουμε. Εδώ πήγαινε το "χαριστικές ρυθμίσεις". Και ναι η κυβέρνηση, όπως και οι προηγούμενες, περιμένει να ξεχαστούν όλα και με ιδεολογήματα του στυλ Νέα Διακυβέρνηση, Μεταρρύθμιση, Υψηλή Ανάπτυξη να κερδίσει τις επόμενες εκλογές. Το θέμα είναι πόσο ευαισθητοποιημένοι είμαστε για να πιέσουμε τα πράγματα προς έναν διαφορετικό δρόμο.

Λάμπρο, ποιός άκουσε ή διάβασε τη δήλωση Παπαγιαννάκη; Λίγοι είναι αυτοί. Άλλωστε τα τηλεοπτικά ΜΜΕ ασχολούνται ανάμεσα σε διάφορα παράθυρα για το ποιός έδωσε την εντολή του προσαράγματος (που είναι ένα ζήτημα) αλλά κανένας δεν ασχολείται σοβαρά για την γενικότερη πολιτική κατεύθυνση στα θέματα ρύπανσης του περιβάλλοντος.

Καλό επίσης είναι να γνωρίζουμε ότι τα μονοπύθμενα τάνκερς απαγορεύονται να διέλθουν από τον Ελλήσποντο. Για να δούμε τι θα κάνει τώρα ο Κεφαλογιάννης που έθεσε βέτο στην ΕΕ και το ίδιο βέτο αναιρείται από την υπογραφή του αγωγού.

ioannisk είπε...

Για το ναυάγιο δεν έχω να πω τίποτα. Μου είναι αδύνατο να παρακολουθήσω μία "καυτή" υπόθεση όταν τα ΜΜΕ γράφουν ή λένε ιστορίες για ατελειώτες ώρες.

"η έννοια της ανάπτυξης να είναι συνυφασμένη με οικονομικά και μόνο μεγέθη"
Δυστυχώς στα Ελληνικά δεν υπάρχει διάκριση ανάμεσα στο growth (ποσοτική ανάπτυξη) και development (ποιοτική ή βιόσιμη ανάπτυξη).

Μιας και ανέφερες τον Παπαγιαννάκη λυπάμαι πάρα πολύ που δεν κατάφερε να γίνει αρχηγός του Συν. Είμαι εντελώς εκτός θέματος οποτε σταματάω.

Βέτο στα "μονοπύθμενα τάνκερς"... Πονεμένη ιστορία, όταν αποκτήσουμε και εμείς "έρικα" ίσως βάλουμε μυαλό αλλά θα είναι αργά.

Καλό ΣΚ :)

ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΙΧΑΛΑΚΗΣ είπε...

Πάντα περιεκτικός και σαφής ο Γιάννης. Καλή ξεκούραση.